Βιτρώ

Βιτρώ είναι η σύνθεση που αποτελείται από κομμάτια γυαλιού συνδεδεμένα μεταξύ τους με ένα δίχτυο μολυβιού σε μορφή βέργας.

Η μολυβένια βέργα που χρησιμοποιείται για συνδετικούς λόγους είναι σε διατομή « Η .» ,η οποία τονίζει το θέμα της παράστασης της εικόνας ή του σχεδίου που θέλουμε να αποτυπώσουμε στα βιτρώ, δίνοντας σαφήνεια και ρυθμό στην σύνθεση και στα χρώματα .

Η λέξη βιτρώ προέρχεται από των πληθυντικό της Γαλλικής λέξης « vitrail .»

Η Ελληνική λέξη αντίστοιχη της Γαλλικής είναι υαλογραφία . Δηλαδή ζωγραφική στο γυαλί που ζωντανεύει στο φως.

Ένα από τα βασικά υλικά που χρειαζόμαστε για τα βιτρω είναι το γυαλί.

Γυαλί

Το γυαλί ανακαλύφθηκε τυχαία κατά των ιστορικό Πλινιο γύρο στο 5.000 π.χ.

Φοίνικες ναυτικοί έχουν δέσει τα καράβια τους σε μια παραλία κοντά στο Belus της Ασίας , όπου έστησαν τα καζάνια τους πάνω σε κομμάτια σόδας την οποία τα πλοία τους μετέφεραν σαν βασικό φορτίο . Αλλά καθώς η θερμότητα της φωτιάς αυξάνονταν , η σόδα αναμείχτηκε με την άμμο και δημιουργήθηκε λιωμένο γυαλί.

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ

3.000 π.χ. τα πρώτα δήγματα βρέθηκαν στην Μεσοποταμία και την Αγυπτο.Μικροαντικημενα και κύριος χάντρες.

1.500 π.χ. στην Αίγυπτο κατασκευάζονται περίπλοκα αντικείμενα ,όπως φιαλίδια και δοχεία .(όπου εξυπερετουν την φύλαξη αλλά και την μεταφορά διαφόρων υλικών ).

Η Αίγυπτος παραμένει για αιώνες το σημαντικότερο κέντρο παραγωγής ανικειμένων απο γυαλί ,και από εκεί μαθαίνουν την τέχνη ή Έλληνες και μετά ή Ρωμαίοι.

Με την πάροδο του χρόνου αναπτύσσονται νέες τεχνικές για την κατασκευή του γυαλιού και επεκτείνεται η εφαρμογή του στην εξηηρετση των καινούργιων αναγκών που προκύπτουν .

Έτσι έρχεται να ενταχθεί και στην αρχιτεκτονική ως φράγμα στα παράθυρα.

Η διαφάνεια του γυαλιού επιτρέπει να φωτίζεται ο εσωτερικός χώρος κατά την διάρκεια της ημέρας και σύγχρονος να προφυλάσσεται από της μεταβολές του καιρού .Αυτό φέρνει μεγάλες αλλαγές στην αρχιτεχκονίκη και μορφολογία των κτιρίων.

1 ος – 6 ος αιώνας μ.χ.

Σε μορφή επίπεδης πλάκας ως υαλοστάσια ,συναντάμε το γυαλί ποιο συχνά από τον 1 ο μ.Χ. αιωνα,οπου φράσσουν με αυτά τα ανοίγματα των παραθύρων και αντικαταστουν τα claustra δηλαδή διάτρητα φράγματα από μάρμαρο , ξύλο , μέταλλο , ή γύψο. ( αυτά υπήρχαν σε παλάτια δημόσια κτήρια και σε εκκλησίες στην πρώιμης χριστιανικής περιόδου.

4 ος – 5 ος αιώνας μ.Χ

Συναντάμε συχνά μωσαϊκά από γυαλί σε ναούς και σε παλάτια της Αιγύπτου που προορίζονται για επενδύσεις δαπέδων.

ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Στις παλαιοχριστιανικές εκκλησιες που βρίσκονται στη βυζαντινή αυτοκρατορία εκτός από αλάβαστρο η λεπτό φύλλο μαρμάρου , χρησιμοποιούν ομοιόχρωμα γυαλιά, πράσινα κίτρινα .συχνά όμως σε διάφορα σπίτια πλουσίων σε παράθυρα ζωγραφίζουν διάφορες παράστασης επάνω σε ενχρωμα γυαλιά για διακοσμητικούς λόγους ,αυτά συνήθως ήταν παράθυρα επάνω από πόρτες (φεγγίτες ) .

11 ος αιώνας Ισλαμ.

Ο Ισλαμικός κόσμος υιοθετεί την χριστιανική παράδοση του βυζαντίου και εμποδίζει τα διάτρητα γύψινα παράθυρα με περίτεχνα γεωμετρικά μοτίβα παραστάσεις δέντρων και λουλουδιών επάνω σε γυαλί .Αυτή η τεχνική εξαπλώνεται σε ολόκληρη την Αραβικοί κόσμο μέχρι την Ισπανία .

7 ος 13 ος αιώνας Ευρωπη .

Στις δυτικές εκκλησίες συναντάμε γυάλινα παράθυρα όπου διάφορα μοτίβα και παραστάσεις ζωγραφίζονται επάνω σε κομμάτια γυλιού και ενώνοντας με βολιβι για να μπορεί να το συγκρατήσει και να το τονίζει το θέμα αυτά τα παράθυρα παίρνουν θέση των αντίστοιχων ψηφιδωτών η της ζωγραφικής των τοίχων που είναι δυσδιάκριτα μέσα σε σκοτεινούς τεράστιους χώρους .Τον 11 αιώνα τα παράθυρα ποια των καθρεδικων ναών γονικού ρυθμού έχουν αναπαραστάσεις από την παλαιά και καινή διαθήκη .Έτσι μέσα από των γονθικο ρυθμό ή τέχνη του βιτρω εξαπλώνεται και στην κεντρική Ευρώπη.

Βιτρω στον Ελλαδικό χώρο .

Στο Ελλαδικό χώρο δεν έχουμε βιτρω γονθικου πυθμου ,ότι αναφέρονται ως βιτρω δεν είναι παρά σε φεγγίτες σε μεγάλα αστικά σπίτια και σε ναούς όπου λόγου της τουρκοκρατίας δεν κτίζονται νέες εκκλησίες και επομένως διακόπτεται η εξέλιξη της τέχνης του βιτρω.

Στην άλλη μεριά του ατλαντικού στην Αμερική στο τέλος του 19 αιώνα υπάρχει μεγάλη άνθιση στο βιτρω με τον LOUIS TYFFANI ως κορυφαίο εκπρόσωπο της art nouveau .Ο οποίος εισάγει μια νέα τεχνική , αντικαθιστώντας με χαλκοταινια το μολυβένιο πλέγμα.

Σχεδιασμός βιτρω

Ο σχεδιασμός διαφέρει ανάλογα από ποιο μέρος του κόσμου προέρχεται.

Οι ευρωπαίοι σχεδιαστές ακόμη σκέφτονται με βάση την λειτουργικότητα , ενώ στην Μέση ανατολή τα ισλαμικά μοτίβα έχουν παραμείνει ίδια εδώ και αιώνες . Στην Κίνα εκατοντάδες εταιρίες έχουν ανθίσει σε κύριες πόλης ενώ ο σχεδιασμός στην Αμερική αφορά περισσότερο το τι αναζητά ο καταναλωτής , παρά στο τι είναι όμορφο και χρηστικό .

Ο μοντέρνος σχεδιασμός χαραχτιριζεται από μία ελευθέρια έκφρασης ενώ δέχεται μεγάλες επιρροές από νέες τεχνολογίες.

To γυαλί ανακαλύφθηκε τυχαία κατά τον ιστορικό Πλίνιο...

 

stop view
/
      ozio_gallery_fuerte
      Ozio Gallery made with ❤ by joomla.it
      Αρχή